همیار معلم

این وبلاگ درصدد است تا مشکلات دبیران علوم تجربی را رفع نماید

همیار معلم

این وبلاگ درصدد است تا مشکلات دبیران علوم تجربی را رفع نماید

هدف­های کلی علوم دوره عمومی:

    مهمترین هدف آموزش علوم در دوره­ی عمومی ترغیب دانش آموزان برای کسب اطلاعات، ایجاد انگیزه­ی قوی برای جستجو،کاوش و افزودن تجربیّات شخصی و انتقال این معلومات به دیگران می باشد. حال این امکان چگونه حاصل می شود؟    معلّمان مقاطع عمومی باید تلاش کنند تا عرصه را برای فراگیران باز نموده و کودکان باهوش و متفکّر  ما را به نوجوانانی بالغ تبدیل نمایند. بلوغ رده­های مختلفی دارد از جمله: روانی (فکری)، اجتماعی-  اقتصادی، جنسی و شرعی. پس باید سعی شود تا دانش آموزان را طوری آموزش دهیم تا بتوانند در جنبه­های فردی و اجتماعی شخصیّت خود را در جامعه تکامل بخشند.         
هدف­های کلی علوم تجربی به سه گروه اصلی تقسیم می شوند:      
الف) هدف­های دانشی: 
این گونه هدف­ها برای کسب دانش و افزودن تجربیّات است که در علوم تجربی به چهار گروه اصلی تقسیم بندی می شوند. این چهار گروه عبارتند از:

1- شیمـــی ( بیشتر در مورد مواد شیمیایی، تغییرات مواد، ساخت مواد غذایی و ... کاربرد دارد.)

2- فیزیک (بیشتر پیرامون فضای اطراف ما بحث و گفتگو می­کند، انواع انرژی­های جنبشی و پتانسیل و ...)

3-  زمین شناسی (اغلب در مورد تغییرات زمین از گذشته تا کنون، انواع سنگ­ها و کانی­ها، ستارگان، کهکشانها و افلاک  و هر آنچه که در درون و بیرون زمین اتفاق می­افتد بحث و گفتگو می­کند.)

4- زیست شناسی(در مورد زندگی انواع موجودات زنده، فعالیت­های حیاتی آنها، تعداد و نوع موجودات، طبقه بندی انواع جانداران و ... بحث می کند.)

ب) هدف های مهارتی:            
   این دسته از هدف­ها شامل انواع مهارت­های یک دانش آموز در درس علوم تجربی می­باشد و طبقه بندی­های مختلفی برای آنها ارایه شده است  که به طور مختصر می­توان آنها را  به گروه­های زیر تقسیم بندی کرد:

1-  مشاهده کردن: این مهارت باید به گونه­ای باشد که دانش آموز با ورود به محیط­های مجازی  و طبیعی از تمامی حواس خود برای دیدن استفاده نموده و بتواند موارد مهم را برای خود ثبت نماید.

2- یادداشت برداری: دانش­آموز باید پس از مشاهده ، اقدام به نوشتن نماید. به گفته­ی یکی از بزرگان:  «­کم رنگ­ترین نوشته­ها بهتر از قوی­ترین حافظه هاست.» هرچه استعداد ما در حفظ کردن زیاد باشد نباید فن یادداشت برداری را نادیده بگیریم زیرا نکاتی در هنگام نوشتن در افکار ما شکل می­گیرد که در حافظه بلند مدّت ما جایی ندارد.

3- جمع آوری اطلاعات: تمامی یادداشت برداری­ها را باید یکجا جمع آوری نموده و دوباره مورد مطالعه قرار گیرند.

1

4- تجزیه و تحلیل: اطلاعات را دسته بندی کنید و آن را در گروه­های خاص خود قرار دهید.

5- آزمایش کردن: پس از بررسی اطلاعات، نوبت به آزمایش کردن می رسد؛ زیرا با انجام آزمایش می­توانیم با قاطعیّت تمام حاصل زحمات خود را برای دیگران بیان نموده تا آنان نیز بتوانند از تجربیّات ما استفاده نمایند.

6- نتیجه گیری: هر کار خوبی نتیجه­ی مطلوبی به همراه دارد، پس چنانچه نتیجه­ی تحقیق ما علمی باشد کار خوبی ارائه داده­ایم.

هدف­های نگرشی:        
   این­گونه هدف­ها که بیشتر جنبه عمومی دارند به این طریق است که باید دیدمان را نسبت به حل مسائل وسیع­تر کنیم. نگرش در واقع یک تصمیم و آزاد اندیشی در راستای اهداف آموزشی و تربیتی از سوی دانش آموز در محیط مدرسه، خانه و... اتّخاذ
می­شود. در نگرش مثبت نباید هیچگونه اجباری از سوی بزرگتر (والدین، معلّم یا...) به دانش آموز وجود داشته باشد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد