همیار معلم

این وبلاگ درصدد است تا مشکلات دبیران علوم تجربی را رفع نماید

همیار معلم

این وبلاگ درصدد است تا مشکلات دبیران علوم تجربی را رفع نماید

تدریس در آزمایشگاه

موضوع: تدریس  در آزمایشگاه

هر معلم باید برای  تدریس در کلاس درس از بین روش های تدریس مشخص شده مناسب ترین روشها که در یادگیری دانش آموزان تاثیر بسزایی دارد را انتخاب نماید.

اینجانب نیز با توجه به ضعیف بودن دانش‌آموزان منطقه در درس علوم که از دروس اصلی و مهم این دوره محسوب می شود تقریبا برای درس خود از همه روش های تدریس استفاده کرده ام اما متاسفانه این روش های قدیمی برای تدریس این درس برای همه دانش‌آموزان  مناسب نبوده اند و دانش آموزانی که از نظر یادگیری در ردیف دانش آموزان ضعیف قرار می گیرند و قدرت یادگیری و فهم آنها ضعیف تر از بقیه است هیچ تاثیری ندارد، و با مصاحبه های حضوری اینجانب با این گروه از دانش آموزان اعلام داشتند که هر چه می خوانند یاد نمی گیرند، به همین خاطر به فکر افتادم که روش تدریس شاید مشکلی نداشته باشد بلکه مشکل از مکان تدریس باشد، طی مشورتی با مدیر مدرسه آزمایشگاه مدرسه را مرتب کردیم.

تقریبا در 80 درصد از مدارس سطح شهرستان مکانی به نام آزمایشگاه وجود دارد که دبیران علوم و حرفه هر از گاهی بعد از چندین جلسه تدریس سری به آنجا می زنند و طی یک جلسه دانش آموزان را به آزمایشگاه برده و آزمایشات گذشته را برای آنها انجام می دهد .

آزمایشگاه مکانی است که دانش آموزان آنجا را دوست دارند، چون متنوع است. طرحی که هم اکنون به شما پیشنهاد می شود‌ به این شکل است که:

دبیر علوم از اول سال تحصیلی همه دانش‌آموزان را گروه بندی کرده و در ساعت تدریس به جای کلاس درس به آزمایشگاه برده و در همان مکان تدریس می کند، زیرا درس علوم درسی تئوری نیست، تمامی صفحات و قسمت های آن مملو از آزمایشات گوناگون است که اگر تدریس با آزمایش همراه باشد یادگیری دانش‌آموزان را صددرصد می کند، زیرا دانش آموزان علاوه بر اینکه به تدریس معلم گوش می دهند به صورت عملی و با چشمان خود در همان لحظه همه آنها را می بیند و خود با اعضای گروهش نیز می توانند آن را انجام دهند.

طی پرس و جوها در اکثر مدارس دبیران 5 یا 6 جلسه تدریس می کنند و بعد از مدتی یک جلسه به آزمایشگاه رفته و آزمایشات مختلف و با موضوعات متفاوت بصورت یکجا انجام می دهد. دانش آموزان در همان یک جلسه با چندین موضوع که یک ماه قبل تدریس شده اند آشنا می شوند، پس آن دانش آموز به خاطر نمی آورد که یک ماه قبل چه تدریس شده و تاثیری در یادگیری او ندارد. اما با این طرح معلم تدریس می کند و در همان زمان آزمایش لازم را انجام می دهد و اجازه می دهد دانش آموزان در گروه های چند نفره خودشان همان آزمایش را دوباره انجام دهند. لازم به ذکر است که این طرح فقط در مدارسی قابلیت اجرایی دارد که مکانی به نام آزمایشگاه داشته باشند.

مزایای این طرح:

1- دانش آموزان از دوره راهنمایی با مکان آزمایشگاه به خوبی آشنا می شوند.

2- با راهنمایی معلم خود با خطرات مواد شیمیایی آشنا می شوند.

3- انواع مواد شیمیایی و لوازم آزمایشگاهی از قبیل لوله آزمایش، بشر،ارلن و ... را میتواند شناسایی کند.

4- یادگیری او صددرصد است.زیرا یادگیری محلی به وقوع می‌پیوندد که علاقه وجود داشته باشد ودانش آموزان به آزمایشگاه علاقمند هستند.

5- حس کنجکاوی دانش آموز زیاد شده و آنها را خلاق می کند.

6- با سوالاتی که دانش آموزاز مواد و وسایل داخل ازمایشگاه  از  معلم خود می پرسد زمینه را برای ورود به مقاطع بالاتر فراهم می کند.

معایب این طرح:

1- این طرح فقط در مدارسی قابلیت اجرایی دارند که مکانی به عنوان آزمایشگاه داشته باشند.

2- فقط برای دروس علوم تجربی و حرفه و فن قابلیت اجرایی دارند.

3- خطرات احتمالی دارد که با صحبت در مورد آنها با دانش آموزان رفع می شود.

توجه:

این طرح باید با ضمیمه ابزارشناسی لوازم آزمایشگاهی در اختیار دبیران علوم تجربی قرار بگیرد و دبیر، جزوه ابزار شناسی را کپی کرده و در اختیار دانش آموزان قرار دهد. 

نظرات 1 + ارسال نظر
رضا سه‌شنبه 26 مهر‌ماه سال 1390 ساعت 09:30 ب.ظ http://rho.blogfa.con

طرح خوبیه
ولی وقتی دانش آموزان وحشی یند! نمیشه اونا رو یک جا نگه داشت چطور ببریمشون آزمایشگاه. فکر کنم اونا رو ببریم زایشگاه بهتره آخه صدا جیغ و دادشون با صدا جیغ و داد تو بیمارستان قاطی میشه در نتیجه مدیر دیگه قاطی نمیکنه

سلام خدمت دوست خوبم آقا رضا
مرسی از اینکه به ما سر زدی و نظر دادی
در مورد سروصدای دانش آموزان میتونم بگم تو این ۸ سالی که معلم بودم نشده دانش آموزانم سر کلاس بی انظباطی در بیارن البته به قول شما اگه ولشون کنی از دیوار راست بالا می رن اما من از اول سال قوانین درس خودم رو بهشون میگم که این قوانین رو می زنم رو سایت تاببینی.باورت میشه اگه بهت بگم در این ۸ سال حدود ۱۵۰۰ دانش آموز داشتم به همشون مسلط بودم و هیچوقت دانش آموزان من بی نظم نبودند اگر هم اشتباهی میکردند نتیجشو میدیدند.امسال مدرسمو عوض کردم از روستا اومدم شهر.فکر میکردم بچه های شهر غیر قابل کنترل هستند البته اینو از زبان همکاران شهری میشنیدم که می گفتند تو شهر دانش آموزاش بی نظم و بسیار شلوغند اما زمانی که وارد مدرسه شدم و با اعلام قوانین درس خودم (علوم تجربی)در جلسات بعد شاهد انظباط در کلاس خود بودم.
نتیجه گیری:
کنترل کلاس در دست معلم است اگر معلم مدیریت نداشته باشد می گوید دانش آموزانم بی نظم هستند.(البته منظورم این نیست که شما مدیریت ندارید اگر هم اینجوری برداشت کرده اید بکبار امتحان کنید و قانون بگذارید نتیجشو میبینید.)
مرسی از آقا رضای با وفا که همیشه به ما سر میزنی.خیلی مخلصیم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد