همیار معلم

این وبلاگ درصدد است تا مشکلات دبیران علوم تجربی را رفع نماید

همیار معلم

این وبلاگ درصدد است تا مشکلات دبیران علوم تجربی را رفع نماید

عکس ۱

  

طرح روی جلد کتاب همیار معلم - برای دریافت جزئیات بیشتر در مورد این کتاب کمک آموزشی دروس آزماشگاهی و کارگاهی - مراجعه شود به : آرشیو موضوعی وبلاگ در قسمت (کتاب های کمک آموزشی مفید) 

هدف­های کلی علوم دوره عمومی:

    مهمترین هدف آموزش علوم در دوره­ی عمومی ترغیب دانش آموزان برای کسب اطلاعات، ایجاد انگیزه­ی قوی برای جستجو،کاوش و افزودن تجربیّات شخصی و انتقال این معلومات به دیگران می باشد. حال این امکان چگونه حاصل می شود؟    معلّمان مقاطع عمومی باید تلاش کنند تا عرصه را برای فراگیران باز نموده و کودکان باهوش و متفکّر  ما را به نوجوانانی بالغ تبدیل نمایند. بلوغ رده­های مختلفی دارد از جمله: روانی (فکری)، اجتماعی-  اقتصادی، جنسی و شرعی. پس باید سعی شود تا دانش آموزان را طوری آموزش دهیم تا بتوانند در جنبه­های فردی و اجتماعی شخصیّت خود را در جامعه تکامل بخشند.         
هدف­های کلی علوم تجربی به سه گروه اصلی تقسیم می شوند:      
الف) هدف­های دانشی: 
این گونه هدف­ها برای کسب دانش و افزودن تجربیّات است که در علوم تجربی به چهار گروه اصلی تقسیم بندی می شوند. این چهار گروه عبارتند از:

1- شیمـــی ( بیشتر در مورد مواد شیمیایی، تغییرات مواد، ساخت مواد غذایی و ... کاربرد دارد.)

2- فیزیک (بیشتر پیرامون فضای اطراف ما بحث و گفتگو می­کند، انواع انرژی­های جنبشی و پتانسیل و ...)

3-  زمین شناسی (اغلب در مورد تغییرات زمین از گذشته تا کنون، انواع سنگ­ها و کانی­ها، ستارگان، کهکشانها و افلاک  و هر آنچه که در درون و بیرون زمین اتفاق می­افتد بحث و گفتگو می­کند.)

4- زیست شناسی(در مورد زندگی انواع موجودات زنده، فعالیت­های حیاتی آنها، تعداد و نوع موجودات، طبقه بندی انواع جانداران و ... بحث می کند.)

ب) هدف های مهارتی:            
   این دسته از هدف­ها شامل انواع مهارت­های یک دانش آموز در درس علوم تجربی می­باشد و طبقه بندی­های مختلفی برای آنها ارایه شده است  که به طور مختصر می­توان آنها را  به گروه­های زیر تقسیم بندی کرد:

1-  مشاهده کردن: این مهارت باید به گونه­ای باشد که دانش آموز با ورود به محیط­های مجازی  و طبیعی از تمامی حواس خود برای دیدن استفاده نموده و بتواند موارد مهم را برای خود ثبت نماید.

2- یادداشت برداری: دانش­آموز باید پس از مشاهده ، اقدام به نوشتن نماید. به گفته­ی یکی از بزرگان:  «­کم رنگ­ترین نوشته­ها بهتر از قوی­ترین حافظه هاست.» هرچه استعداد ما در حفظ کردن زیاد باشد نباید فن یادداشت برداری را نادیده بگیریم زیرا نکاتی در هنگام نوشتن در افکار ما شکل می­گیرد که در حافظه بلند مدّت ما جایی ندارد.

3- جمع آوری اطلاعات: تمامی یادداشت برداری­ها را باید یکجا جمع آوری نموده و دوباره مورد مطالعه قرار گیرند.

1

4- تجزیه و تحلیل: اطلاعات را دسته بندی کنید و آن را در گروه­های خاص خود قرار دهید.

5- آزمایش کردن: پس از بررسی اطلاعات، نوبت به آزمایش کردن می رسد؛ زیرا با انجام آزمایش می­توانیم با قاطعیّت تمام حاصل زحمات خود را برای دیگران بیان نموده تا آنان نیز بتوانند از تجربیّات ما استفاده نمایند.

6- نتیجه گیری: هر کار خوبی نتیجه­ی مطلوبی به همراه دارد، پس چنانچه نتیجه­ی تحقیق ما علمی باشد کار خوبی ارائه داده­ایم.

هدف­های نگرشی:        
   این­گونه هدف­ها که بیشتر جنبه عمومی دارند به این طریق است که باید دیدمان را نسبت به حل مسائل وسیع­تر کنیم. نگرش در واقع یک تصمیم و آزاد اندیشی در راستای اهداف آموزشی و تربیتی از سوی دانش آموز در محیط مدرسه، خانه و... اتّخاذ
می­شود. در نگرش مثبت نباید هیچگونه اجباری از سوی بزرگتر (والدین، معلّم یا...) به دانش آموز وجود داشته باشد.

تبریک سال تحصیلی جدید

با سلام  

آغاز سال تحصیلی جدید را به تمامی معلمان - دانشجویان و دانش اموزان عزیز تبریک عرض می نمایم.سال تحصیلی همراه با موفقیت و سربلندی برایتان آرزومندم.